Menu

Blog

Proiect: Empatia și papucii celuilalt

„ – Ce înseamnă să fii empatic? 

   – Dacă cineva cască, ar trebui și tu să caști! 

   – Să porți mască! 

   – Să înțelegi emoțiile celorlalți, dar și pe ale tale. 

   – Pur și simplu. Să iubești. 

În acest mod am început discuțiile despre valoarea lunii ianuarie în comunitatea Aletheea, clasele a II- a. Cu „definiții” despre EMPATIE, cuvântul sub a cărui cupolă am putea include toate experiențele din ultimele luni.  

Sub umbrela metaforei anglo-saxone „să fii în papucii celuilalt”ne-am propus să cunoaștem ce este empatia, beneficiile, cât și neajunsurile acestei caracteristici, pe care o au oamenii„Ce înseamnă să te pui în papucii celuilalt?”, „Ar trebui să mă asigur că purtăm același număr la pantofi?”, „Dacă decid că nu mai vreau să fiu empatic, mă descalț pur și simplu?” Am căutat răspunsuri la aceste întrebări cu ajutorul unei scriitoare empatice, Julia Donaldson, care a publicat pentru noi, copiii, cartea „Cel mai fain uriaș din oraș”.  

Ilustrațiile vii, îndrăznețe și distractive ale lui Axel Sheffler ne-au introdus în peisajele pline de umor ale unei lumi ciudate, locuite atât de giganți, cât și de oameni și animale. 

  1. Am lecturat, pe secțiuni, textul cărții, prin tehnica de lectură cu creionul în mână, urmărind anumite idei. Am identificat personajele principale, modul de adresare empatic și elementele de garderobă pe care și le-a cumpărat uriașul. Softul MozaBook ne-a ajutat să vizualizăm și să înțelegem mai bine. 
  2. Ne-a plăcut să lecturăm cu intonație, pe roluri 
  3. Am ascultat pe Youtube cântecul uriașului interpretat de autoare și de soțul acesteia, făcând astfel cunoștință cu Julia Donaldson.
  4. Am marcat pe Axa timpului șirul de evenimente care se petrec în viața lui George și am realizat repovestirea pe baza ilustrațiilor ce redau episoadele întâmplării din poveste.
  5. Am realizat o rețea a personajelorilustrând astfel trăsăturile principale ale personajelor și legăturile dintre ele.
  6. Am fost provocați să gândim și dincolo de limitele textului, să fim creativi și să cooperăm prin tehnica de generare de întrebări Relația întrebare – răspuns (R.I.R). Am formulat patru tipuri de întrebări, răspunsurile regăsindu-se în text (Chiar acolo; Gândește și caută) și în capul tău  (Tu și autorul; Doar tu).
  7. Ne-am continuat obiceiul de a realiza o fișă de lectură pentru fiecare poveste citită și am completat colecția de tricouri de cititor handmade surprinzând prin desen momente și personaje preferate din poveste. 
  8. Ne-am apropiat și mai mult de personajele din poveste și le-am adresat un bilet.  
  9. La orele de Arte vizuale și abilități practice am creat desene ale personajelor preferate în tehnica desenului pas cu pas 
  10. Am realizat măsurători: talpa uriașului vs. talpa mea.
  11. Am exersat introducerea datelor în tabel. 
  12. Nu am uitat de lucrul în echipe și în grupe de câte 5-6 colegi și am construit harta spațiului imaginar. Am ținut cont de toate detaliile specificate în text și ne-am exprimat astfel emoțiile trăite prin explorarea textului „Cel mai fain uriaș din oraș” prin artă. 
  13. Pe parcursul lunii am continuat să ne gândim cum putem să fim empatici și să acordăm atenție gesturilor de empatie pe care le primim de la cei din jur. În acest sens, am creat două rubrici în Jurnal: fapte bune oferite și fapte bune primite. 

Experiența uriașului George, un erou atât de plăcut, ne-a vorbit despre recompensele care vin cu simpla bucurie a altor oameni. Datorită lui, empatia a devenit un termen aproape magic pentru noi și am înțeles că empatia este mai mult decât a fi în papucii celuilalt... 

Articol scris de Luiza Capotă – profesor învățământ primar, clasa a II-a Marin Sorescu

Galerie foto: