Menu

Blog

Părinte eficient

Perioada pe care o traversăm vine cu modificări semnificative în viețile noastre. Acestea pot genera uneori frică, neliniște, anxietate, stres. Modul în care facem față emoțiilor puternice depinde mult de particularitățile noastre individuale. 

Ne dorim ca, prin rândurile de mai jos, să venim în întâmpinarea nevoilor dumneavoastră de a face față situațiilor stresante care ar putea apărea pe parcus, în relația cu copiii dumneavoastră. 

Reacțiile la stres pot include: teamă, anxietate, iritabilitate crescută, îngrijorare pentru sănătatea mea și a celor dragi, modificări la nivelul comportamentului alimentar sau insomnii, dificultăți de concentrare, gânduri negative despre sine, lume, viitor; uz de substanțe nocive sau înrăutățirea problemelor de sănătate deja existente, un management ineficient al timpului. 

Modalități de a face față stresului, în contextul COVID-19: 

  • Evitați să ascultați, citiți, umăriți știri sau conținut social media care vă provoacă neliniște. Căutați informația doar o dată sau de două ori pe zi, folosind surse oficiale și doar în vederea luării de decizii necesare în păstrarea sănătății dvs. și a celor dragi.  https://www.who.int/  https://stirioficiale.ro/informatii 
  •  Aveți grijă de propriul corp: respirație, meditație, regim alimentar sănătos, exerciții fizice regulate, somn suficient. 
  •  Relaxați-vă prin realizarea de activități care vă fac plăcere. 
  •  Conectați-vă cu cei din jur. Împărtășiți temerile, trăirile dvs. cu persoanele de încredere. 

Printre cele mai comune manifestări ale stresului la copii și adolescenți întâlnim: 

  • Crize de plâns și iritabilitate la copiii mai mici 
  • Comportamente regresive, pe care le aveau la vârste mai mici 
  • Tristețe sau îngrijorare în exces 
  • Tulburări de somn și alimentație 
  • Sentimentul că este neglijat/ă 
  • Dificultăți în a se relaxa 
  • Iritabilitate și crize de ”nervi”  la cei mai mari 
  • Performanța și motivație școlară reduse 
  • Dificultăți de atenție și concentrare 
  • Evitarea activităților ce înainte erau plăcute 
  • Dureri de cap sau corporale fără substrat fiziologic 
  • Nevoie crescută de zahăr sau alte alimente și substanțe ce oferă confort 

 Ce pot face părinții:  

Creați și păstrați o structură/rutină a zilei: cu timp pentru realizarea sarcinilor școlare și de serviciu*, cu timp petrecut în familie**, cu timp pentru joaca liberă a copilului, cu timp pentru socializare online cu cei dragi. 

*Este importantă stabilirea și clarificarea programului zilnic împreună (părinții pot face cu schimbul) și din timp pentru a răspunde solicitărilor de la locul de muncă, dar și pentru a răspunde nevoilor copiilor, în egală măsură 

Timpul petrecut online e nevoie să fie și el bine delimitat pentru aplicațiile educaționale, pentru realizarea învățării online, pentru jocuri și socializare.  În funcție de vârstă, specialiștii recomandă, în plus față de timpul petrecut pentru lecții, un maximum de 30′ – 60′, iar tipul conținutului trebuie ales cu responsabilitate: eliminarea jocurilor de tip shutter, care prezintă scene de violență sau conținut neadaptat vârstei.  

Se poate contrabalansa folosirea în exces a internetului cu activități de relaxare în familie, precum în exemplele de mai jos. 

**Organizarea de zile tematice cu cei mici și mari: 

  • Ziua Lego 
  • Ateliere de gătit 
  • Mini competiții sportive 
  • Vizite virtuale la muzeu/operă/teatru 
  • Seară de documentare 
  • Seară de povești/citit 
  • Seară de jocuri de societate 
  • Cursă cu obstacole  
  • Seară de aplicații pe telefon: iMovie app 
  • Seară de Skype cu restul familiei/prietenilor 
  • Timp petrecut în curte, acolo unde este cazul 

Mulți dintre noi nu ne-am mai confruntat cu o situație de genul acesta. Ca părinți, este în regulă să facem greșeli, important este să revenim asupra lor, să ne păstrăm calmul, la rândul nostru, să vorbim despre emoțiile noastre și să le validăm pe cele ale copiilor noștri. Putem folosi o roată a emoțiilor pentru a porni discuția și pentru a verifica starea copiilor noștri în mod constant. 

Este acceptabil să ne simțim triști, înfricoșați, furioși uneori și să recunoaștem acest lucru în fața copiilor noștri. Sunt emoții care vin și pleacă și cărora noi le putem ține piept. 

Părinții sunt un model pentru copiii lor. Modul în care vor face față stresului va fi introiectat și de copil. Puteți profita de ocazie pentru a împărtăși propriile modalități de a gestiona stresul cu copiii dvs.: respirația adâncă, o scurtă plimbare, exerciții fizice, o melodie plăcută, o discuție cu cineva drag. 

Totodată, este important ca discuțiile de adulți să se poarte departe de copii pe cât posibil, asigurându-i că veți face tot ce vă stă în putință pentru a-i și a vă păstra în siguranță. Puteți vorbi, de asemenea, despre regulile de igienă și de comportament pe care e necesar să le respectați împreună și care vă ajută să rămâneți sănătoși. 

Limitați expunerea în exces la canalele de stiri și platformele de social mediaevitarea conținutului de știri false (cele care urmăresc un puternic impact emoțional și inducerea unor idei conspiraționiste) și divertismentul de proastă calitate. Sunt programe care abundă în stereotipuri comportamentale și verbale, care promovează valori diferite de cele pe care ne dorim să le inculcăm copiilor noștri. Este nevoie de atenție la consumul de informație inclusiv în rândul adulților.  

În ceea ce privește starea de anxietate, pentru copiii mai mici ce nu știu în ce fel să interpreteze informația cu privire la COVID-19, bine este să stea departe de aceasta. Putem controla informația ca ajunge la ei, răspunzându-le în continuare întrebărilor. Chiar dacă nu dețineți pe moment răspunsurile, merită să fiți sinceri. Puteți să vă informați împreună, folosind și îmbunătățind abilitățile de gândire critică. 

În cazul copiilor mai mari, se poate iniția o conversație pornind de la lucrurile pe care ei le cunosc deja și clarifica de acolo. Tonul este important să fie, din nou, unul calm, liniștit. 

Pe scurt! 

  • Creați un program zilnic (responsabilități și timp împreună). 
  • Vorbiți deschis, dar adecvat cu copiii. 
  • Luați pauze, luați aer, respectați regulile de igienă și de distanță. 
  • Urmați un regim alimentar sănătos, faceți mișcare, găsiți timp de relaxare. 
  • Limitați accesul la știri și social media. 
  • Rămâneți conectați cu cei dragi. 

 Articol de Oana Barbu – consilier educațional