Menu

Blog

Minunea de Crăciun

Înțelegerea în profunzime a textului citit:

Minunea de Crăciun a lui Jonathan Toomey

 În luna decembrie, elevii claselor a III-a de la Școala Aletheea au căutat răspunsul la întrebarea „Ce înseamnă să faci lumea mai bună?”  în povestea „Minunea de Crăciun a lui Jonathan Toomey”, scrisă de Susan Wojciechowski.

Fiind țesute din cuvinte, poveștile nu sunt întotdeauna ușor de înțeles. Totuși, dacă sapi adânc după „traducere”, atunci sunt toate șansele ca fiecare poveste să lase un strat de praf magic pe suprafața sufletului.

În încercarea de a ajunge la înțelegerea în profunzime a „mecanicii bunătății”, ne-am suflecat mânecile și am pornit la drum.  

Cum?

Aflați mai jos.

Jurnalul cu dublă intrare

În timp ce au citit povestea, copiii și-au notat în caiete sau pe marginea textului ceea ce gândesc, ceea ce simt, dorințe și curiozități, stabilind pentru început legături cu experiența lor.  

Primele impresii

După citirea textului, fiecare elev a scris în caiet un singur cuvânt – primul care i-a trecut prin minte. Ulterior, toate cuvintele au fost grupate într-o schemă, iar discuția s-a dus în direcția faptului că același text ne poate face să ne gândim și să simțim lucruri diferite.

Design (tehnică a gândirii laterale, Edward de Bono) care constă în generarea de idei despre soluții inovative privind rezolvarea unei probleme din poveste.

Copiii au fost provocați să găsească o soluție prin care sculptorul din poveste să își ușureze munca. La finalul activității am discutat despre cum ar funcționa mecanismele propuse.

Axa timpului

Elevii au primit imagini din poveste pe care le-au așezat în ordinea desfășurării evenimentelor, după ce au rezolvat provocările matematice de pe spatele cartonașelor. Cu ajutorul imaginilor lipite în caiet au putut face repovestire, înțelegând mult mai ușor firul pe care a fost construită narațiunea.

 

 

Conexiuni – realizarea legăturii dintre textul citit și realitatea imediată

Copiii au fost provocați să caute în jurul lor obiecte/ elemente care consideră că au legătură cu textul. Fiecare și-a motivat alegerile, făcând conexiuni în multe direcții: ”Am ales un stilou, deoarece eu cred că un stilou e ca o daltă care sculptează cuvinte.”

           

Carusel

Grupați în echipe, copiii au căutat răspunsuri la patru întrebări de gândire în profunzime. Sarcina a fost ca ei să găsească alternative, fără să repete ceea ce au scris celelalte echipe și să formuleze împreună răspunsul.

 

Proiect: O minune de Crăciun

Copiii au primit provocarea să realizeze un proiect intitulat „O minune de Crăciun” pentru ceilalți colegi, fără să implice banii. Această activitate s-a desfășurat în perechi, iar rezultatele au fost uimitoare. Produsele au fost: desene, brățări realizate manual, bilețele de apreciere, colinde, videoclipuri cu mesaje de suflet, împodobirea virtuală a bradului, stabilirea unor „petreceri” pe Zoom în vacanță și multe altele.

Inspirați de textul citit, copiii și-au construit și machete reprezentând propriile „Ateliere de fapte bune”. Pornind de la o schemă dată, au realizat întâi structura casei, apoi pereții și în cele din urmă acoperișul. Imaginația a fost cheia în această activitate practică, iar adevărata „minune” a fost aceea că și-au făcut atelierul în timp ce frații sau surorile mai mici le-au fost ajutoare, iar în casă se auzeau colinde și se pregăteau fursecuri.

Vă puteți imagina atmosfera?!

Dintr-odată, construcțiile realizate nu au însemnat doar o sarcină finalizată, ci și produse care le amintesc de momente pline de emoții alături de cei dragi.

 

Platon spunea că învățarea are o bază emoțională. Prin urmare, învățarea de calitate se produce mai ales atunci când cei mici găsesc relevanță în ceea ce învață. Activităţile practice sunt valoroase atât timp cât sunt corelate cu emoțiile și imaginația copiilor, atât timp cât fascinează.

Un profesor pasionat de învățare va ști cum să construiască punți emoționale, astfel încât să-i ajute pe elevi să înțeleagă chiar și concepte mai greu de înțeles, cum este bunătatea.

Pentru tine, cititorule, „ce înseamnă să faci lumea mai bună?” 

Prof. pentru înv. primar Cătălina Ion