Menu

Blog

MAGIA ANTRENEAZĂ MINTEA ȘI CORPUL

În societatea cunoașterii, toate informațiile pe care îți dorești să le afli se află la un click distanță. Astfel, rolul profesorului are multiple valențe: partener, facilitator, coach, mentor, animator și poate chiar magician.  Dar cum să faci să atragi copilul, să-l fascinezi, să-l faci curios, astfel încât să-și dorească singur să cunoască mai multe lucruri? Ei bine, cred că magia este o metodă provocatoare, care aduce oamenii împreună și îi pune în contact, astfel încât să învețe unii de la alții, să le stârnească interesul, creativitatea și chiar imaginația. În acest fel, magia se bazează pe divertisment și fascinează oamenii indiferent de vârstă. Ea stimulează curiozitatea naturală a omului și creează dispoziție, poate chiar motivație de învățare, guvernate de gândul: “Oare cum a făcut asta?”

Încă din cele mai vechi timpuri, oamenii au fost atrași de lucrurile mai puțin cunoscute de ei, iluzioniste, extravagante și, implicit, de magie, care le satisface această nevoie. Conform DEX-ului, “magia semnifică totalitatea procedeelor, formulelor, gesturilor, prin care ar fi invocate anumite forțe supranaturale spre a produce miracole”. “Actorii actului magic” erau cei cu harul captării atenției și creării unei povești-cadru care să fascineze audiența. Conform antropologiei, magia dă iluzia unei accesări la alt nivel de conștiință.

Magia este un foarte bun instrument de a antrena atât mintea, cât și corpul, impunând magicianului un auto-control și o auto-disciplină riguroasă. De asemenea, dezvoltă capacitatea de a face mai multe lucruri în același timp (multi-tasking): vorbit, povestit, mișcarea mâinilor și a corpului într-un mod subtil, controlat, rapid. Totodată îi învață să fie perseverenți și să învețe din greșeli, să fie capabili să facă față eșecului și să-și construiască o rezistență necesară competenței “a învăța să înveți”, necesară conceptului actual de Long Life Learning. „Analfabetul de mâine nu va fi cel care nu ştie să scrie şi să citească, dar cel care nu va învăţa cum să înveţe.” (Alvin Toffler)

MAGIE ÎN EDUCAȚIE?

Din punctul meu de vedere, profesorul este și el un  “magician”, un om care animă procesul de învățare, responsabil cu cadrul stimulativ, care să invite copilul să se implice activ în propria învățare. “Nu, nu. Mai întâi aventurile, explicațiile sunt plictisitoare.” Lewis Carroll.[1]  De exemplu, pornind de la un un truc cu cărți, poti sa abordezi subiecte de discuție precum gravitația sau magnetismul.

Dar cum ar fi sa existe ore de magie în școală? Da. Magie, magie. Cu iluzii și tot felul de trucuri mai mult sau mai puțin “magice”? În urma studiilor sale, Richard Wiseman, profesor la Universitatea Open din Marea Britanie, a cerut introducerea orelor de magie în sala de clasă. El a ajuns la concluzia ca trucurile de magie sporesc autodisciplina, încredere, stima de sine și empatia. „A arăta și a-i învăța pe copii trucurile magice încurajează abilitățile, cum ar fi autodisciplina și gândirea critică. De asemenea, îi ajută pe copii să gândească din perspectiva altei persoane și să ia în considerare modul în care aceasta se simte”, a spus Wiseman, care a comparat creșterea sociabilității și încrederii copiilor, cu vârste între 10 și 12 ani, la școala JFK (John F. Kennedy School) și Școala Wroxham din Potter’s Bar, un oraș din Anglia .[2]   Așadar, magia dezvoltă copilului și abilități care îi vizează pe ceilalți: ca cele sociale, vorbit în public și captarea atenției, dar și personale: auto-disciplină, capacitate de concentrare, memorie, atenție la detalii, dexteritate, coordonarea diferitelor părți ale corpului, motricitate, sincronizare, urmarea unor algoritmi (succesiunea unor pași) logici și multe altele.

Aici am atașat un video cu câteva trucuri de magie care pot să fascineze oamenii la orice vârstă: https://www.youtube.com/watch?v=SIKfiIpO6qw&feature=youtu.be. Să vă fie de folos!

Bibliografie:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=V2tDK9wfCYs, accesat la 03.04.2020
  2.  https://www.theguardian.com/education/2008/sep/12/secondaryschools, accesat la 21.04.2020
  3. Cozolino, L. (2017). Predarea bazată pe atașament. Cum sa creezi o clasa tribală. București: Editura Trei.

Note:

[1]Cozolino, L. (2017). Predarea bazată pe atașament. Cum sa creezi o clasa tribală. București: Editura Trei.

[2] https://www.theguardian.com/education/2008/sep/12/secondaryschools, accesat la 21.04.2020

Dorina Opran, masterandă, Învățare, Inovare și Coaching în Educație, FPSE 

Foto credit: pixabay

_______________________________________________________________________________

Acest articol a fost preluat de pe blogul academic www.sucitoruldeminti.ro.

Dorina Opran este profesor învățământ primar în cadrul Școlii Private Aletheea și predă la clasa pregătitoare.