Menu

Blog

De ce ar trebui învățăm emoțiile la școală

Pe lângă alfabet, calcule matematice de bază și alte noțiuni elementare, ar fi necesar ca în primii ani de școală copiii să învețe și gestionarea emoțiilor. Aceasta este concluzia la care au ajuns experții în educație, care cred că instruirea emoțională a devenit la fel de importantă ca oricare altă materie predată de profesori.

Multe dintre incapacitățile adulților în viața personală și profesională vin, de multe ori, din emoțiile negative neconștientizate și nerezolvate. Acest lucru înseamnă că, în prima parte a vieții, acești adulți nu au învățat cum să-și identifice și să-și gestioneze trăirile emoționale. În urma numeroaselor studii efectuate în această arie, specialiștii în educație pun pe picior de egalitate inteligența emoțională cu cea academică.

Ce impact au emoțiile în viața noastră

Cercetările dedicate succesului parcursului educațional și academic concluzionează că persoanele care ajung să-și gestioneze eficient emoțiile sunt cele care obțin cele mai bune rezultate la școală, întemeiază relații de succes cu cei din jur și sunt mai puțin predispuși la adoptarea unor comportamente nesănătoase.

Mai mult decât atât, odată cu tehnologizarea majorității profesiilor, angajații care se remarcă prin aptitudini mai fine (consecvență, bună comunicare, empatie, rezistență la stres etc.) au cele mai mari șanse de a deveni indispensabili la locul de muncă.

În numeroase școli de prestigiu din SUA se fac, de ani buni, mai multe eforturi de învățare a aptitudinilor sociale și emoționale, tocmai pentru că devine imperativ să devenim stăpâni pe emoțiile noastre și să le folosim în favoarea proprie și a organizației în care activăm.

emotional

Pericolul reprimării emoțiilor

În mod tradițional, sistemul de învățământ românesc și nu numai a promovat instruirea elevilor în direcția ignorării și ascunderii emoțiilor resimțite.

Numeroase societăți occidentale privesc manifestarea emoțiilor ca pe un act neglijent sau perturbator. Însă emoțiile noastre ne oferă informații importante despre lume și despre noi înșine. La fel de periculoasă este practica ascunderii unei emoții în spatele alteia, așa cum se întâmplă deseori în cazul bărbaților. Aceștia au tendința să ascundă sentimentele de rușine în spatele furiei, agresivității și, din păcate, al violenței”, susține sociologul Universității Santa Barbara din Califonia, Thomas Scheff.

Strategii de învățare a emoțiilor

Dacă importanța inteligenței emoționale este recunoscută la scară largă, strategiile concrete prin care copiii pot învăța la școală să-și gestioneze emoțiile favorabil sunt intens dezbătute.

Una dintre aceste metode, folosită în peste 1000 de școli din SUA, se numește RULER și își propune 5 țeluri de bază:

  • Recunoașterea emoțiilor proprii și a celor din jur;
  • Înțelegerea cauzelor și consecințelor emoțiilor;
  • Identificarea experiențelor emoționale printr-un vocabular corect și divers;
  • Exprimarea emoțiilor în mod constructiv;
  • Reglarea emoțiilor într-un mod care permite dezvoltarea și evoluția.

Concret, copiii sunt învățați să se concentreze pe substratul unei emoții, fără să se piardă în încercarea de a o defini. Când o emoție te copleșește, înțelegerea fondului său te ajută de fapt să o identifici și să o definești.

Astfel, în timp ce furia nu este resimțită la fel de toți oamenii, fondul său rămâne mereu același – nedreptatea sau o așteptare neîndeplinită. Fondul frustrării este obstacolul care intervine pe parcursul atingerii unui scop. Odată sesizat substratul unei emoții, șansele unei reacții raționale corecte sunt infinit mai mari.

emotional-grounding-limbic-system-1274x800-1024x643

Centrul pentru Inteligență Emoțională Yale a sesizat că școlile care utilizează strategia RULER sunt cele în care fenomenul bullying este mai restrâns, iar cazurile de anxietate și depresie în rândul copiilor sunt mai puțin frecvente.

Părinții pot completa eforturile profesorilor de dezvoltare a intelegenței emoționale a copiilor, printr-o simplă întrebare adresată acestora la revenirea de la școală – „Care au fost cele mai frumoase momente de azi și de ce?”.

La Aletheea, o componentă importantă a misiunii profesorilor este să obțină implicarea intelectuală și emoțională a copiilor, expunandu-i unei palete mari de posibilităţi de învăţare şi experienţe în cadrul unui mediu pedagogic primitor.

În afară de accentul deosebit pe care îl punem pe consilierea educațională și managementul comportamental bazat pe fundamente științifice noi, care și-au demonstrat eficacitatea, ne străduim să le oferim toate pârghiile pentru a deprinde:

  • încredere în forțele proprii;
  • bucurie de a trăi;
  • relații echilibrate și armonioase cu cei din jur;
  • interacțiune pozitivă cu colegii și ceilalți adulți;
  • o viziune coerentă și optimistă asupra viitorului și a propriei persoane;

Eforturile noastre de a ne ajuta elevii să își mențină echilibrul emoțional se traduc și în susținerea orelor săptămânale de mentorat. Profesorii care îndeplinesc rolul de mentori, aleși de către elevi, le sunt alături în școală și în afara lor.  În orele de mentorat copiii vorbesc sau acționează în direcția pasiunilor comune sau a confesiunilor, iar activitățile se desfășoară de multe ori și în cadre nonformale, în afara școlii.

La Întâlnirea de dimineață, copii din clase diferite petrec 30 de minute împreună, timp în care interacționează pozitiv cu colegii, cu profesorii sau cu alți adulți: ascultă activ personalități din diferite domenii, adresează întrebări, vorbesc liber despre subiecte care îi preocupă, despre valori și pasiuni.

 Citește și:

Tehnici care îi ajută pe copii să își controleze emoțiile