Menu

Blog

În august, Aletheea vă provoacă

Vara este în toi și, pentru a-i da o notă de frumos, de echilibru și conectare la sine și la ceilalți, vă invităm să analizați si să parcurgeți  provocările de mai jos în familie.

1 august – Ia-ți câteva minute seara pentru a nota într-un jurnal 5 lucruri care te-au bucurat de-a lungul zilei. Pot fi chiar aspecte mărunte, precum un zâmbet al persoanei dragi, apusul de soare, discuția cu un prieten etc.

2 august – Scrie o scrisoare unei persoane pe care o admiri, care a avut sau are un impact asupra vieții tale și căreia ai vrea să îi mulțumești. Trimite-i apoi mesajul tău de apreciere.

3 august – Fă o plimbare de recunoștință față de tot ceea ce te înconjoară. Fii conștient de florile, copacii, clădirile, aerul din jur. Rămâi focusat pentru câteva momente pe fiecare dintre simțurile tale (auz, miros, pipăit, văz, gust) pentru a găsi detalii neidentificate până atunci.

4 august – Realizează câteva dintre lucrurile pe care le-ai amânat până acum.

5 august – Analizează puțin fricile tale. Ce gândești despre ele, cum își fac ele simțită prezența în corpul tău, ce poți face pentru a te simți mai bine data viitoare când experimentezi frica. Notează gândurile tale.

6 august – Creează un borcan al recunoștinței și adaugă 1-3 fraze la finalul fiecărei zile. Ex.: ”sunt recunoscător pentru cina delicioasă din seara aceasta.”

7 august – Exersează comunicarea asertivă: pune limite într-o formă respectuoasă, spune ”nu” în mod direct, dar atent.

8 august – Fii atent la ceea ce mănânci, fă-o cu calm, observând aspectul, mirosul, gustul – cum se simte mâncarea la contactul cu papilele tale gustative. Împărtășește apoi observațiile tale cu ceilalți.

9 august – Fă 30 de minute de exerciții fizice. Observă-ți apoi corpul și ceea ce simti –  activare, oboseală, energie, bucurie?

10 august – Fii în contact cu emoțiile tale, fie ele de bucurie, îngrijorare, speranță, încordare, determinare. Încearcă să înțelegi ce îți transmit.

11 august – Gândește-te la 3 calități și 3 defecte pe care le ai. Analizează defectele din perspectiva funcției lor și privește-le ca pe o oportunitate de creștere, de transformare.

12 august – Concepe un plan de îmbunătățire a unei trăsături de care nu ești mândru!

13 august – Fă o listă a comportamentelor care te ajută să te menții sănătos. Fii conștient de cele pe care le faci deja.

14 august – Învață să practici o tehnică de respirație. Ex.: așază-te într-o poziție confortabilă. Pune o mână pe abdomen, chiar sub coaste, și cealaltă mână pe piept. Respiră încet și adânc pe nas și simte cum mâna dreaptă se ridică și coboară odată cu respirația. Mâna stângă nu ar trebui să se miște. Observă cum abdomenul se dilată și se contractă, fără a dilata și cutia toracică. Fă această respirație de 3 până la 10 ori. Ia-ți timp cu fiecare respirație. Observă cum te simți la sfârșitul exercițiului.

15 august – Gestionarea furiei. Fii atent la situațiile care te înfurie și notează-le. Analizează emoțiile ce însoțesc furia: mă simt neputincios, neascultat, nevalidat. Exersează manifestarea adecvată a emoțiilor. Ex.: ”atunci când vorbești așa/întârzii la întâlnirile noastre, simt că nu mă apreciezi…”

16 august – Managementul furiei. Reflectează la soluțiile care te pot ajuta să ai grijă de tine și să ai relații armonioase cu ceilalți. ”Când sunt furios, eu…”      

17 august – Ia o pauză de la activitățile ce provoacă stres și încearcă o activitate relaxantă, care să crească buna-dispoziție (Ex.: vezi un film, ascultă o melodie preferată, privește cerul, sună un prieten sau un membru al familiei cu care nu ai mai vorbit de mult).

18 august – Ia o pauza de la rețelele de socializare. Caută să îți ocupi timpul cu activități ce nu implică folosirea tehnologiei. La finalul zilei, reflectează la ceea ce ai gândit, simțit, făcut în absența tehnologiei.  

19 august – Ieși din zona ta de confort! Fă un lucru de care îți este frică, dar care îți este benefic.

20 august – Joc de mimă – Ghicește emoția! Multe dintre conflicte apar în urma neînțelegerii mesajului transmis de către cel din față. Pentru a putea descifra mai ușor mesajele celorlalți, poți exersa recunoașterea emoțiilor. Poți începe cu cele de bază: mânia, tristețea, frica, iubirea, bucuria, surpriza, dezgustul și rușinea.

21 august – Practică ascultarea activă. Fii atent la modul în care comunici cu ceilalți. Reformulează mesajele lor pentru a te asigura că ai ascultat și înțeles corect.

22 august – Află mai multe despre rolul emoțiilor:

https://www.verywellmind.com/the-purpose-of-emotions-2795181

https://www.suntparinte.ro/uploads/resource/82/36/20//rolul_emotiilor.jpg

23 august – Ziua artei. Pune în culoare emoțiile tale (pictură, desen, modelaj, colaj etc.).

24 august – Fă un gest altruist (ex.: oferă un cadou, dă o mână de ajutor cuiva).

25 august – Creează o cutie a mesajelor afectuoase. Depune un mesaj zilnic pentru fiecare membru al familiei.

26 august – Identifică persoanele resursă din viața ta (ex.: când sunt trist, vorbesc cu…, când sunt speriat, vorbesc cu…, când îmi dau seama că am greșit, vorbesc cu…)

27 august – Fă o listă cu lucrurile de care ai nevoie de la cei din jur pentru a relaționa armonios.

28 august – Analizează rutina ta zilnică și fă o listă cu lucrurile pe care ai vrea să le modifici.

29 august – Gândește-te la o reușită personală și la o experiență în care ai avut o nereușită. Analizeză ce anume te-a ajutat în prima situație și ce te-a împiedicat în cea de-a doua.

30 august – Gândește-te la o greșeală pe care nu ți-ai iertat-o. Imaginează-ți că în locul tău este un prieten. Ce emoții și motivații crezi că se puteau afla în spate? Ce mesaj i-ai putea transmite pentru a-l ajuta să se simtă mai bine? Ce ar putea învăța din experiență?

31 august – Fă o analiză a propriilor valori și credințe și analizează comportamentele care te ajută să le exprimi.

Articol de Oana Barbu, consilier educațional