Menu

Blog

Cum a fost la conferința internațională „7 Ateliere Aletheea” 2020. O pledoarie pentru echilibru în curriculum.

„De ce venim la școală?”, „Care sunt cuvintele cheie în viața dintr-o școală?”, „Ce este educația hibridă?”, „Cum creăm contexte de învățare vizibilă?”.  Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care Mihai Stamatescu, director educațional al Școlii Private Aletheea, le-a adresat participanților la conferința „7 Ateliere Aletheea” dedicată profesorilor, invitându-i să găsească răspunsuri pe parcursul atelierelor practice care au urmat pe parcursul zilei. O pledoarie pentru echilibru în curriculum: dezvoltarea şi progresul academic specific diverselor vârste versus dezvoltarea personală a copiilor – sub această pălărie s-a desfășurat sâmbătă, 21 noiembrie, ce-a de-a V-a ediție a conferinței. La întâlnirea organizată on-line, în completarea experienței colegilor noștri, profesori și consilieri Aletheea, s-a alăturat specialistul britanic în metoda didactică Mantle of the Expert, Richard Kieran, www.mantleoftheexpert.com/. Richard este un profesor prin definiție, el conduce de 15 ani Woodrow First School din Worchestershire, Anglia, școală situată într-o zonă defavorizată, fiind unul dintre promotorii la nivel mondial al acestei metode.

În prima parte a zilei, Richard Kieran ne-a deschis porțile către fascinanta lume Mantle of the Expert printr-o prezentare presărată pe alocuri cu exemple din școala lui, răspunzând apoi tuturor întrebărilor care ne-au trecut prin minte referitor la această metodă. Ce înseamnă Mantle of the Expert? De ce profesori din întreaga lume aleg să folosească această metodă ca instrument didactic? Dar mai ales, ce îi „absoarbe pe copii aproape până la obsesie – cum spune prof. Richard Kieran – în sensul sănătos al cuvântului, determinându-i să fie motivați în actul de învățare și dincolo de pereții școlii”?

Mantle of the Expert sau… Mantia Expertului, cum ar fi tradus termenul în română, este o metodă educațională transformativă care îmbină arta teatrală cu tehnicile de cercetare pentru a crea contexte de învățare bazate pe povești și scenarii. Transpusă în câteva cuvinte, aceasta înseamnă că profesorii lucrează cu elevii în echipă pentru a genera o întreagă piesă de teatru sau chiar un film – “produse” menite să îi ajute pe cei mici la studiul unui întreg curriculum, să îi ghideze în procesul de dezvoltare a cunoștințelor, a abilităților practice și academice și nu în ultimul rând, să asocieze logic informațiile venite din domenii diverse.

Prezentarea generală a metodei a fost urmată de două sesiuni de ateliere practice susținute pe de o parte de Richard Kieran, pe de alta de colegii noștri, profesori și consilieri Aletheea. Participanții au avut ocazia să își aleagă temele, urmărind să afle răspunsuri și soluții în funcție de interesele și provocările lor la clasă. Toate atelierele au fost create plecând de la nevoile pe care profesorii și elevii le au în acest context educațional nou și plin de provocări, pe care cu toții îl traversăm. Temele celor 7 întâlniri au acoperit interese variate și actuale, cum ar fi aplicabilitatea metodei Mantle of the Expert – profesorii participanți au intrat în jocul unui exercițiu practic pus în scenă de Richard Kieran și colega naostră, Andreea Cotițosu, profesor de limba franceză. Un al doilea atelier, Un robot românesc, a abordat practic benefiicile utilizării roboților în contextul prezent, în predarea on-line și hibridă. Atelierul dedicat învățării creative a oferit soluții ingenioase în special pentru elevii claselor a III-a și a IV-a de la ciclul primar, care au deja formate abilități de autonomie în învățare și lucru independent. Artele au avut locul cuvenit în cadrul conferinței prin atelierele Ascultă, simte, descoperă muzica… și Transdisciplinaritatea, în cadrul cărora participanții au descoperit metode inedite de predare a unor materii precum muzică, desen, istorie sau matematică.

Metode și tehnici de explorarea mediului a completat colecția celor 7 Ateliere, profesorii invitați fiind co-participanți alături de echipa noastră în realizarea unor experimente de laborator specifice curriculei claselor pregătitoare, I și a II-a. Și cum bine știm că învățarea nu poate avea loc cu succes fără zona dezvoltării personale, echipa noastră de consilieri educaționali a oferit perspective și abordări noi în acest domeniu, în cadrul atelierului Emoții la catalog.

Într-un articol dedicat conferinței, Mihai Stamatescu concluziona astfel: „Cu inspiraţie şi perseverenţă suntem convinşi că şcoala altfel în fiecare zi ne poate face pe toţi, copii şi profesori deopotrivă, să ne simţim bine împreună.”

„7 Ateliere Aletheea” este o conferință dedicată profesorilor și specialiștilor în educație din întreaga țară, ce face parte din strategia de responsabilitate socială a Școlii Private Aletheea încă de la înființare. Anual, comunitatea noastră de profesori organizează evenimentul din dorința de a împărtăși bune practici educaționale și de a contribui astfel la îmbunătățirea calității educației oferite copiilor din România. Profesorii Aletheea oferă colegilor din toată țara și tuturor celor interesați în calitate de co-educatori, de la părinți până la parteneri din mediul de business, idei, perspective, aplicații practice și experiențe care să îi inspire în activitățile lor.

Evenimentul din acest an a fost organizat în colaborare cu: Kinderpedia, PlayYouth, Teach for Romania, MERITO, Asociația pentru Valori în Educație, Școala de IT, COS România; parteneri media: Radio Itsy Bitsy, www.româniapozitivă.ro.