Menu

Blog

Corpul uman – proiect clasa pregătitoare

În cartea sa Școli creative, Ken Robinson vorbește despre învățarea bazată pe proiecte. Mulți elevi învață cel mai bine atunci când fac activ ceva și nu doar când studiază ideile la modul abstract: având curiozitatea stârnită, atunci când pun întrebări, descoperă noi idei și simt entuziasm în învățare.[1]

În acest spirit am pornit un proiect ambițios cu elevii clasei pregătitoare, care și-au manifestat interesul pentru a afla cât mai multe despre Corpul uman.

Călătoria a început cu explorarea simțurilor. Două dintre activități au vizat simțul olfactiv și simțul tactil. Copiii au mirosit și au încercat să recunoască condimente sau alte plante mărunțite, puse în mai multe recipiente. Prin întrebările care au apărut și-au dat seama cât de multe putem afla cu ajutorul acestui simț despre ceea ce ne înconjoară. Apoi au ghicit ce se află în cutia cu surprize, doar pipăind obiectele care se aflau în interior. Și această activitate a adus multe întrebări, dar și răspunsuri de clarificare.

A continuat cunoașterea propriului corp cu discuții despre organele interne. Atunci  când am vorbit despre inimă, copiii au fost încurajați să își simtă pulsul folosind încheietura mâinii. După o sesiune de sărituri, au sesizat diferența și au înțeles ce se întâmplă în corpul lor atunci când fac mișcare.

Cu ajutorul mesei luminoase și al radiografiilor copiii au observat lucruri interesante  despre sistemul osos, în special despre schimbările care se produc la nivelul scheletului atunci când cresc sau atunci când nu mențin o poziție corectă a corpului în bancă.

Printr-un un truc magic, cu ulei de floarea-soarelui copiii au reținut mult mai bine principalele oase ale corpului omenesc.

Incursiunea în corpul uman a continuat cu explorarea sistemului circulator. Filmulețele de pe Youtube cu acest subiect i-au captivat pe copii și au fost punct de plecare în noi discuții.

Un adevărat Uauu!!! a fost la sistemul respirator. După ce au realizat o construcție  asemănătoare cu plămânii, copiii au înteles mai bine cum se produce procesul de respirație.

Analogiile reprezentative au ușurat procesul de înțelegere a unor concepte nu foarte ușor de explicat pe înțelesul copiilor, la această vârstă. De exemplu, s-a observat asemănarea uimitoare a irisului cu o rondelă de morcov!

Apoi am trecut la exteriorul corpului uman unde, printre altele, am vorbit despre utilitatea  îmbrăcăminții. Copiii au identificat haine purtate în fiecare anotimp, în funcție de nevoi,  după care și-au încercat priceperea în design vestimentar. Ideile lor au fost foarte colorate!

La capitolul igienă personală cea mai apreciată activitate de învățare a fost crearea propriului săpun. Dacă doriți să încercați, aveți rețeta în imagine, pe eticheta săpunului.

Toate activitățile proiectate în unitatea Corpul uman au dat un sens învățării și ne-au ajutat să înțelegem că noi, profesorii de la Aletheea, suntem pe drumul cel bun. Prin urmare, vom continua învățarea pe bază de proiecte și vom împărtăși cu drag rezultatele, ca sursă de inspirație.

Ne revedem/ reauzim curând!

Articol scris de prof. pentru învățământ primar, Dorina Opran

[1] Ken Robinson, și Lou Aronica, Școli creative, Editura Publica 2015