Menu

Blog

Activități care stimulează cunoașterea senzorială

La Aletheea, în luna ianuarie activitățile de la clasa pregătitoare Iulia Hașdeu au încurajat descoperirea mediului înconjurător prin intermediul simțurilor.
Pentru că învățarea autentică izvorăște din curiozitate, am avut în clasă, timp de câteva zile, un mulaj al corpului uman, iar cărțile despre simțuri și organe au fost și ele la îndemână, așteptând să fie descoperite și răsfoite.

Pentru stimularea simțului tactil, am ales o activitate care necesită curaj din partea copiilor, deoarece în tălpile goale ei aveau de încercat 10 texturi diferite, una mai provocatoare decât cealaltă. Aproape toți s-au temut să pășească desculți pe piesele LEGO, la gândul că se pot răni (probabil că li s-a mai întâmplat în alte contexte), însă am ales cu grijă piesele, pentru a nu exista accidente. M-am bucurat nespus să-i văd cum își înfrâng teama și cum se încurajează unii pe ceilalți.

Pentru că le-a plăcut mult să experimenteze lumea folosind simțul tactil, am organizat activitatea „Cutia cu surprize”, copiii fiind invitați să ghicească ce obiecte au atins, fără să le vadă, prin întrebări de ghidare precum: „Ce textură are? Cum se simte? E moale? Cât de mare este? Ce formă are?”

Următorul simț experimentat a fost cel gustativ. Legați la ochi, au experimentat diverse alimente. Uneori au avut nevoie să miroasă alimentul, pentru a putea recunoaște ce este. Au dat dovadă de mult curaj deoarece au gustat orice le-am oferit, cu ochii închiși, la propriu și la figurat!

În altă zi, copiii au acceptat provocarea de a ghici condimente, folosindu-și doar simțul olfactiv.

Pentru simțul auditiv, activitatea a constat în recunoașterea diferitor animale și păsări pe baza sunetelor emise de acestea. Au ascultat sunete de mamifere precum: elefant, girafă, rinocer, delfin, măgar, dar și de păsări, cum ar fi: cuc, cioară, pescăruș.

Dacă în activitatea anterioară copiii trebuiau să folosească simțul auditiv pentru a recunoaște sunetele, ar putea oare să recunoască un gen muzical având urechile acoperite, folosindu-se de alte simțuri, cum ar fi văzul? Sau – dacă toți ceilalți dansează, ar putea unul dintre copii să își dea seama ce gen muzical este? Cum ar face acest lucru? La ce să fie atent dacă nu poate auzi în această situație? Oare este este o melodie cu ritm lent? Ce îl face să creadă asta?

Am continuat acest gen de activități și am exersat labiolectura. Încercările copiilor de a citi de pe buze au stârnit râsete, dar totodată i-au încurajat să fie perseverenți în a descifra cuvintele.

La finalul lunii, împreună cu celelalte clase pregătitoare din Aletheea, am vizitat Muzeul Simțurilor, o experiență care a încheiat cu multe surprize călătoria noastră de explorare a lumii prin descoperire.

Articol de Dorina Opran, profesor învățământ primar