Menu

Blog

Idei de a face orele de la școală să fie active, nu plictisitoare

Mulți copii numesc orele de la școală ca fiind plictisitoare, atunci când sunt întrebați de părinți cum le-a fost ziua. Iată de ce credem că primul pas către un act didactic desăvârșit este identificarea acelor căi prin care orele să devină active, indiferent de disciplină.

Un elev distras, somnoros, nepăsător și prea puțin receptiv la ceea ce i se predă nu este, mai niciodată, un copil dezinteresat să învețe. Pur și simplu el nu este stimulat corect sau suficient să își dorească să participe activ la oră. Există profesori care intră brusc în materia de predat, astfel încât mulţi elevi nu receptează noutatea de la bun început, din dificultăţi de adaptare rapidă.

Iată câteva modalităţi de a deschide apetitul elevilor, respectiv de a le stârni interesul sau curiozitatea, de a deschide canalele de comunicare, de a le oferi posibilitatea să se implice de la bun început! (informațiile sunt extrase din „Ghidul Profesorului Aletheea”, conceput de echipa noastră de consilieri educaționali*).

Schimbul activ de experienţe

Este o procedură care poate conduce la mai multe rezultate – o evaluare iniţială, angajarea imediată în oră, interacţiunea elevilor. Schimbul nu trebuie să dureze mai mult de 5-7 minute.

Oferiţi stimulente pentru începerea schimbului de idei, care să solicite replici concise. Puteţi folosi una dintre sugestiile de mai jos :

  • Definiţia unui cuvânt care va fi unul din conceptele cheie ale orei
  • Intrebări despre evenimente/ procese/ acţiuni la care ar fi putut fi martori şi care sunt centrale pentru oră.
  • Identificarea/ localizarea în timp şi spaţiu a unor personaje/personalităţi care urmează să apară sau au legătură cu lecţia
  • Propoziţii incomplete care se referă la idei importante care vor fi discutate pe parcursul orei.
  • Opinii despre subiectul orei
  • Cereţi fiecărui elev să găsească un răspuns cât mai adecvat.
  • Solicitaţi colegii de bancă să-şi confrunte opiniile.
  • Invitaţi fiecare pereche de colegi de bancă să împărtăşească răspunsul cu perechea cea mai apropiată.
  • Cereţi fiecărui grup să vă raporteze soluţia.
  • Folosiţi imediat informaţia pentru următoarea activitate.

 Schimb în trei

Prin intermediul acestei proceduri, elevii au posibilitatea să schimbe opinii cu mai mulţi colegi despre un concept/ fenomen/ proces care va fi reluat pe larg în oră.

Construiţi câteva întrebări care au legătură cu principalele aspecte ale orei (Exemplu pentru română, cls. a V-a: Ce vă place în basme? Ce nu vă place? Cu cine seamănă Harap Alb? De ce sunt basmele povestite copiilor ?).

Impărţiţi elevii în grupe de trei şi poziţionaţi grupurile din clasă astfel încât fiecare grup să aibă în apropiere un alt grup în stânga şi în dreapta (grupurile ar trebui dispuse în perimetrul unui cerc sau al unui pătrat).

Daţi fiecărui grup o aceeaşi întrebare de ”încălzire” (trebuie să fie cea mai simplă de pe listă. Fiecare membru trebuie să ofere un răspuns rapid şi scurt.

Cereţi elevilor să numere de la zero la doi. Elevii cu numărul 1 se vor deplasa spre dreapta la primul grup ; elevii cu numărul 2 se vor deplasa tot spre dreapta dar la al doilea grup; elevii 0 vor rămâne pe loc. In noua componenţă, grupurile vor primi o aceeaşi  întrebare, ceva mai dificilă decât prima. Fiecare membru trebuie să ofere un răspuns rapid şi scurt.

In funcţie de timpul avut, puteţi face o a doua rotaţie cu o întrebare mai complicată.

In timpul discuţiilor de grup, treceţi pe lângă elevi şi observaţi. Notaţi-vă câteva răspunsuri pe care să le speculaţi ulterior în lecţie.

Început amuzant

Este o manieră de a începe făcând haz de necaz! Marele avantaj este că atmosfera se destinde. Dar elevii îşi pun şi mintea la contribuţie pentru a fi creativi cu umor !

  • explicaţi elevilor că vor începe cu un exerciţiu amuzant înainte de a trece la treaba serioasă.
  • împărţiţi elevii în grupuri de 4-6 şi cereţi-le să faca haz de unul din aspectele tratate la disciplina respectivă (un exemplu pentru matematică, cls. a VI-a – Care sunt modalităţile cele mai dezastruoase pentru construirea unei figuri geometrice ?)
  • invitaţi elevii să prezinte rezultatele
  • întrebaţi elevii ce au învăţat de pe urma exerciţiului şi folosiţi răspunsurile pentru a trece la „trebile serioase”
  • puteţi concura elevii cu o creaţie personală plină de umor.

* Toate drepturile rezervate Aletheea. Preluarea informațiilor fără citarea sursei intră sub incidența legilor în vigoare.

Citește și:

5 jocuri care dezvoltă inteligența emoțională a copiilor


« Inapoi la blog